”De ce nu mă pot concentra?” o provocare din viața mea. Am găsit soluția analizând subiectul, căutând răspuns la întrebare.
Ce am realizat este că majoritatea oamenilor nu au probleme cu concentrarea. Au probleme cu procesul decizional.
Ceea ce vreau să spun este că majoritatea oamenilor sănătoși au un creier capabil să se concentreze chiar dacă există elementele care ne distrag. Ați avut vreodată o sarcină urgentă pe care trebuia să o îndepliniți? Ce s-a întâmplat? Ați terminat, deoarece termenul limită a luat decizia pentru dvs. Poate ai amânat în prealabil, dar odată ce lucrurile au devenit urgente și ai fost forțat să iei o decizie, ai luat măsuri.
În loc să facem munca dificilă de a alege un lucru pe care să ne concentrăm, ne convingem adesea că multitasking-ul este o opțiune mai bună.
Mitul Multitasking-ului
Din punct de vedere tehnic, suntem capabili să facem două lucruri în același timp. Este posibil, de exemplu, să te uiți la televizor în timp ce gătești cina sau să răspunzi la un e-mail în timp ce vorbești la telefon.
Totuși, ceea ce este imposibil este concentrarea pe două sarcini simultan. Ori ascultați televizorul, iar vasul de paste care se revarsă este zgomot de fundal, sau aveți grijă de vasul de paste, iar televizorul este zgomot de fond. În orice moment, vă concentrați asupra uneia sau alteia.
Multitaskingul vă forțează creierul să vă schimbe focalizarea înainte și înapoi foarte repede de la o sarcină la alta. Aceasta nu ar fi o mare problemă dacă creierul uman ar putea trece fără probleme de la un loc de muncă la altul, dar nu poate.
Ai fost vreodată în mijlocul scrierii unui e-mail când cineva te întrerupe? Când se termină conversația și revii la mesaj, îți ia câteva minute pentru a-ți lua legătura, a-ți aminti ce scriai și a te întoarce pe drumul cel bun. Ceva similar se întâmplă atunci când faceți mai multe sarcini. Multitaskingul te obligă să plătești un preț mental de fiecare dată când întrerupi o sarcină și treci la alta. În termeni psihologici, acest preț mental este numit costul de schimbare.
Costul de comutare este întreruperea performanței pe care o experimentăm atunci când ne schimbăm focalizarea dintr-o zonă în alta. Un studiu, publicat în International Journal of Information Management în 2003, a constatat că persoana obișnuită verifică e-mailul la fiecare cinci minute și că, în medie, durează 64 de secunde pentru a relua sarcina anterioară după verificarea e-mailului.
Cu alte cuvinte, doar din cauza e-mailului, pierdem de obicei unul din șase minute.
Strategia lui Warren Buffett pentru o atenție focalizată ”Lista A și B”, una dintre metodele mele preferate pentru a mă concentra asupra elementelor care contează.
Buffett folosește o strategie simplă de productivitate în 3 pași pentru a-și ajuta angajații să își determine prioritățile și acțiunile. S-ar putea să găsiți această metodă utilă pentru a lua decizii și a vă determina să vă angajați să faceți un lucru imediat. Iată cum funcționează:
Într-o zi, Buffett i-a cerut pilotului său personal să treacă prin exercițiul în 3 pași.
PASUL 1: Buffett a început prin a-l ruga pe pilot, pe nume Mike Flint, să-și noteze primele 25 de obiective de carieră. Deci, Flint a luat ceva timp și le-a notat. (Notă: ați putea finaliza acest exercițiu cu obiective pentru o cronologie mai scurtă. De exemplu, scrieți primele 25 de lucruri pe care doriți să le realizați săptămâna aceasta.)
PASUL 2: Apoi, Buffett i-a cerut lui Flint să-și revizuiască lista și să sublinieze obiectele care intră în top 5. Din nou, lui Flint i-a luat ceva timp, s-a uitat peste listă și, în cele din urmă, a luat o decizie asupra celor mai importante 5 obiective ale sale.
PASUL 3: În acest moment, Flint avea două liste. Cele 5 obiective pe care le înconjurase erau Lista A, iar cele 20 de articole pe care nu le înconjurase erau Lista B.
Flint a confirmat că va începe imediat să lucreze la primele 5. Buffett l-a întrebat despre a doua listă: „Și ce zici de cele pe care nu le-ai înconjurat?”
Flint mi-a răspuns: „Ei bine, primele 5 sunt principalele mele obiective, dar celelalte 20 vin într-o secundă apropiată. Acestea sunt încă importante, așa că voi lucra la acestea intermitent, după cum consider eu potrivit. Nu sunt la fel de urgente, dar încă intenționez să le depun un efort dedicat.”
La care Buffett a răspuns: „Nu. Ai greșit, Mike. Tot ceea ce nu ai încercuit a devenit lista B. Indiferent de ce, aceste lucruri nu primesc nici o atenție până când nu ai reușit să realizezi cele care intră în top 5. „
Îmi place metoda lui Buffett, deoarece te obligă să iei decizii grele și să elimini lucrurile care îți consumă timpul și energia.